Heuvelland4daagse (8/8-11/8)

De heuvelland4daagse is een vierdaags (wandel)evenement waar je dagelijks de keuze hebt tussen verschillende afstanden. De afstanden waar tussen gekozen kan worden zijn: 7k, 14k, 21k, 28k of 42k.

Ik zal trachten de tocht al joggend te volbrengen, 4 maal de langste afstand als het even kan, met als doel om m’n duurvermogen een beetje op te krikken…

Ik had de uitdaging van deze vierdaagse weliswaar al een tijdje in m’n achterhoofd, maar heb toch vrij laat beslist om het toch te doen en moest dus in extremis nog een aantal voorbereidingen doen (zoals een dag voor de start nog een camelback gaan kopen omdat ik vermoedde dat ik met m’n drinkbelt van 600ml wel geen 40 kilometer zou toekomen…)

De kans is niet onbestaande dat ik bij deze betrachting om 4 x 42 kilometer te lopen serieus op m’n bek zal gaan en heb daarom dan ook maar niet al te veel mensen op de hoogte gebracht van m’n plan om hier deel te nemen… (Een normaal trainingsvolume per week is 60 kilometer voor me, 5 a 6u lopen per week dus en als we deze uitdaging tot een goed einde brengen gaan we een stuk boven de 20u uitkomen voor een weektotaal van een goede 180 kilometer…)

De verschillende afstanden

Elke dag worden de verschillende afstanden een andere richting uit gestuurd, op deze manier wordt de drukte op de parkoersen een beetje gespreid. Zelfs als je rustig loopt ga je natuurlijk ietsje sneller vooruit dan een doorsnee wandelaar. Als loper haal je dus wel veel wandelaars bij, maar enkel wanneer het kan zonder de wandelaars te hinderen ga ik hen voorbij, in smalle passages wandel ik ook gewoon een stuk achter de bende aan, het is en blijft een wandelevenement natuurlijk. Het is geen snelheidswedstrijd, gewoon een duurtraining (bij voorkeur in hartslagzone 1 – wat tot 135bpm betekent voor me)…

Dag 1
Heb maar een paar uur geslapen vannacht. Ook vroeg (om 4u30) opgestaan om niet al te laat aan de start te staan op de eerste dag van het evenement. Een eitje als ontbijt en dan een autorit van een 2-tal uur naar de start, snel ingeschreven en ietsje na 7u kunnen we op pad… Al te fris voelen we ons in ieder geval niet vandaag…

parcours dag 1

Elke 7 a 8 kilometer is er een controlepost waar je een gaatje in je kaartje moet laten knippen. Op deze manier kan nadien gecontroleerd worden of je wel steeds de volledige route hebt gelopen.

kaartje knippen

De eerste 14 kilometer gaan de 28 en de 42 kilometer-lopers samen over dezelfde paadjes. Veel mooie single tracks, maar er is vaak maar doorgang voor 1 persoon mogelijk, tijdens de eerste kilometers wordt het lopen dus heel vaak afgewisseld met een stuk wandelen. Vanaf het 14 kilometer punt zijn er enkel nog 42km-lopers en dan lukt het een stuk beter om de wandelaars voorbij te lopen…

Ik voel wel de vermoeidheid serieus wegen vanaf kilometer 16 en heb last aan m’n hamstring vanaf kilometer 30,… De lange afstanden duidelijk niet meer gewoon en vandaag ook wel te weinig gerust gehad voor goed te zijn, maar ik kan het wel blijven opbrengen om te blijven lopen.

De natuur is prachtig, maar op de pittige heuvels is het onbegonnen werk om de hartslag laag te houden…

straks mogen we die heuvel op!

De eerste dag wordt de afstand van 40.96 kilometer afgelegd in een (netto)tijd van 4:17:17 (9.5k/u) met een gemiddelde hartslag van 137.

Dag 2

parcours dag 2

De kilometers van de voorbije dag zitten serieus in m’n benen en begin van het constant op en neer lopen ook last te krijgen aan m’n beide knieën.

Het is veel warmer dan gisteren vandaag, niet mijn weertype om te lopen en vanaf kilometer 26 krijg ik het heel lastig. Ik zit door m’n drankvoorraad heen, maar even verder staat er gelukkig een ijscrème-kar die ook cola verkoopt. Mmm dat smaakt… Het blijft wel warm om te lopen, toch lukt het om de resterende afstand lopend te volbrengen.

rustpunt op kilometer 34....

rustpunt op kilometer 34….

Op kilometer 34 is er een smalle doorgang en moet er even gewandeld worden. Moest ik hier alleen op pad zijn zou ik het mezelf nooit toestaan om hier te wandelen, maar nu ben ik eigenlijk wel blij dat het even rustiger kan…

Kilometer 40, een heel steile beklimming met een stijgingspercentage van zeker meer dan 10%, de wandelaars zijn aan het zwoegen om zich naar boven te duwen… Ik weet de finish nabij en haal m’n laatste krachten boven. Ik zoef de wandelaars aan een hoge snelheid voorbij … Een vrouw die zich op haar armen naar boven aan het duwen is zegt tegen haar vriendinnen dit kan je niet menen… Ik maak hier duidelijk indruk,… Tegen de top aan zegt een oudere man tegen zijn copain kijk zo kan het ook. De helling is wel lang (~500 meter) en ben serieus blij als ik uiteindelijk boven ben… :)

Dag 2 meet ik 41.07 kilometer in een netto-tijd van 4:26:49 (9.2k/u), gemiddelde hartslag 130.

Achteraf beschouwd vond ik dit de zwaarste dag met de vele hellingen en de warmte…

Dag 3

parcours dag 3

Het ontbijt in het hotel is in het weekend ietsje later waardoor ik vrij laat aan de start sta vandaag: de 42 kilometer mag starten tot 9u en als ik er ben is het reeds 8u45.

De paden zijn wel breder vandaag waardoor ik vandaag de wandelaars vlotter kan passeren. Het loopt een stuk beter dan verwacht vandaag, voor de start nog last van m’n knieën, maar tijdens het lopen voel ik er niets van…

het is zweten bergop...

het is zweten bergop…

mooie natuur

doet soms een beetje aan Zwitserland denken vandaag

Het contact met de wandelaars is heel positief met korte praatjes tijdens het voorbijgaan, maar hier en daar zit er wel een enkeling tussen die het niet kan verdragen dat er een jogger hen voorbijgaat, ik probeer er nochtans op te letten dat ik hen niet hinder maar knorpotten vind je in elke sport.

Het is nu al de 3e dag dat ik hier loop en sommigen van hen haal ik dus al de 3e keer in. Veel van de wandelaars beginnen me te herkennen, soms zijn het korte babbeltjes over en weer dat we doen maar af en toe wandel ik ook een stukje met hen mee als ze iets meer te vertellen hebben. Soms is het gewoon om hun vragen te beantwoorden (waarom doe je het? loop jij elke dag? …), soms vertellen ze ook over hun verleden als loper, soms vertellen ze van wandelingen die ze in het verleden hebben gedaan, leuk…

Weinig last van de 100 kilometer die nu reeds in de benen zit, het gaat bijzonder goed vandaag. Toch besluit ik om toch maar eens het effect van een gelleke te proberen (m’n trainingen vind ik doorgaans te kort om een gelletje te pakken en in een wedstrijd wil ik het dan niet doen omdat ik het nog nooit op training gebruikt heb). Ik denk het is eigenlijk de moment als het de 3e dag op rij is dat je 40 kilometer loopt… Dus rond kilometer 30 een gelleke binnengewrongen, bah wat smaakt dat slecht zeg, blij dat ik een flesje water meeheb om er achter aan te kappen, maar je voelt dat het wel extra energie geeft, het is zelfs moeilijk om rustig te blijven lopen…

Zonder verdere problemen bereiken we de finish, nog eentje hierna…

Het was een kort loopje vandaag want aan de finish stopt m’n Garmin op 39.07 kilometer in 4:07:30 (9.4k/u) met een gemiddelde hartslag van 132.

aan de finish even afmelden

Dag 4

parcours dag 4

De laatste dag vandaag, ik weet dat ik het ga uitlopen, maar ik geef er zeker niet om dat het de laatste is vandaag.

Door het uitchecken in het hotel ben ik eigenlijk te laat aan de start vandaag (9u15), normaalgezien is de start maar tot 9u, maar m’n kaartje wordt nog zonder probleem gescand en off we go dus…

off we go...

off we go…

Iedere dag krijg je tijdens de eerste kilometers een appel of een banaan aangeboden, vandaag is het een banaantje dat voor een kilometer of 20 in m’n borstzakje zal verdwijnen…

banaantje vandaag

Het is terug genieten van de prachtige natuur die Zuid-Limburg te bieden heeft en nog meer dan gisteren wandel ik even mee met wandelaars die me herkennen van de voorbije dagen en een praatje willen maken.

met Jannet Lange, de eerste Nederlandse die de spartathlon uitliep

Na een 14-tal kilometer haal ik Jannet Lange bij die hier 4 dagen wandelt, ik ben fan van haar blog en prestaties. Ik had haar gisteren ook al gezien, maar toen durfde ik haar niet aan te spreken, vandaag durf ik het wel. Na een korte gezellige babbel en een foto wens ik haar succes met haar volgende uitdaging en ga verder op pad.

Het is terug een pittig parcours vandaag, prachtige natuur maar heel veel klimwerk. Toch loopt het vrij vlot, om zeker niet door m’n energie heen te vallen neem ik vandaag toch ook maar een gelletje op kilometer 30. Na de middag wordt het terug warm en m’n drankvoorraad blijkt niet voldoende om het tot het einde uit te zingen…

terug mooie natuur

Rond kilometer 35 even een cafétje binnengesprongen en een Ice-Tea (dat een Nestea blijkt te zijn, bah…) besteld en dan terug verder te lopen… We worden nog doorheen een mooi bos geleid en de organisatie denkt er aan om ons nog eens extra te verwennen vandaag, want we mogen terug de steile helling van dag 2 weer op, pfft amai, ik kan weliswaar blijven lopen, maar het gaat zeker zo vlot niet als toen op dag 2…

Bij de finish is er heel veel ambiance: er staan supporters aan de kant, de mensen die reeds gefinisht zijn zijn er iets aan het drinken, er is muziek en terwijl je onder de finish boog loopt krijg je een mooie witte roos.

De laatste 40.02 kilometer wordt afgelegd in 4:18:56 (9.2k/u) met een gemiddelde hartslag van 131.

Yes, ik heb het gehaald!

Ondanks het rustige lopen heb ik toch wel meer last gehad dan verwacht (vooral aan knieën en hamstring), maar ik ben wel blij dat ik het gehaald heb, want ik had totaal niet verwacht dat ik 4 dagen na elkaar 40 kilometer ging kunnen lopen…

In ieder geval mogen ze bij de heuvelland4daagse terugkijken op een mooie organisatie: een perfecte bepijling, mooie omkadering en vooral heel veel off road doorheen prachtige natuur… genieten!

31 Responses to “Heuvelland4daagse (8/8-11/8)”

1. Shotokantiger says:

leuk om te lezen. Een knappe prestatie!

2. Gilberte Scheldewaert says:

Mooi verslag, proficiat met zo’n prestatie !

3. Belinda Gabriëls says:

Knap gedaan zeg!

4. de godfather says:

Proficiat Peter!

5. kaat says:

Zalig ! wauw ! Is dat een mooi alternatief voor de Vierdaagse van de IJzer ? Spijtig dat ik het nu pas lees, wij kunnen volgende week niet meedoen wegens andere engagementen en zochten iets gelijkaardigs.

Knap dat je op smalle stukken wandelt, als wandelaar (en beetje loper) kan ik het waarderen als lopers je niet omver lopen tijdens een wandelevent.

En hola ! Cola ! En heb je dat allemaal nog binnen gehouden ?
    Da’s een prestatie op zich !

• peter says:

ja die Cola smaaktte serieus ook, als je bijna vergaat van de dorst hou je alles binnen wat je kan :)

het zijn heel mooie wandelingen (veel meer natuur dan bij de vierdaagse van de ijzer), een echte aanrader, puur genieten!

6. Destoop Peter says:

Prachtige prestatie Peter Ik doe het jou niet na

7. Destoop Peter says:

Welk gelleke heb je gebruikt Peter ?

8. Chris Rogghe says:

Sjiek gedaan! Maar naast jannet lange was er nog een nederlandse die vorig jaar de spartathlon uitliep ;)

9. Veerle Beernaert says:

Mooi verslag Peter en proficiat maar eigenlijk maak je wel een fout… Léonie Van Den Haak finishte vorig jaar de Spartathlon als tweede vrouw algemeen in een tijd van 28u42’36” en dat is meer dan 6 uur sneller dan Jannet… alle respect maar juist is juist :)